Sunday, September 5, 2021

Tomos

 Har ej mycket för mopder på 90 tal och framåt, förenklat och inte mycket med stil. Ja Tomos som 15åringen sonen köpte. Hela börja med att sonen drog av pinnbult på avgassidan, körde ändå till det slog sig mm, i första läge försöka få ut denna utan framgång. Var som sagt omöjligt få ut denna som svetsad, prova alla möjliga trick men den stumpen satt där, direkt när upptäcktes var slagen yta bara erkänna sig besegrad och beställa ny cylinder. Och det var ju lagom med vad fan han skulle ha, med hjälp av person på Mopedrenovering listas detta gegg ut, en A52 med a35 cylinder bara köpa och svära. 

Och innan man fick av denna j..... cylinder, först hade den aldrig varit i sär någonsin, sedan behöva slå  av en cylinder bara för att det är för tight imot ramen dvs inte meckvänligt as direkt. Redan där börjar smått hata denna skit moped. 
Så i fredags få hem det hela, och igår ha dit med ny cylinder, kolv packningar. 
 
Eftersom det var så jävligt att få av den förbannade cylindern för att få på det hela utan behöva slå på den, då börja delen sänka ner motor i fram för få en vinkel som är normal. 
Börjar med lossa samtliga motor bultar, ska man bara dra ut den övre så man kan vinkla motor aset. Så enkelt ska det ej vara, bult man går ej dra ut trots bort med allt på andra sidan(satt bakom alla el) sitter klack som den bulten aldrig kan tas bort, redan där börjar man bli lagom irriterad. 
Börja med att byta kolv(nya kolvringar och knaster med) för ny istället, vackert så men får ju återgå till motorbult som ej kan åka ut, går ej och kröka och få ut, lossa allt löjligt mycket men räckte ej. 
Då jag ej vill ta bort mer än bara elen utan hela den motorsidan dvs kopplingkåpa mm, tog en öl svor lite lagom. Är bara fila ner den jävla spärr klacken, är ju lagom lätt att fila där utan skada allt möjligt, tog ett bra tag att fila bort så bultfan kunde komma ut, redan där hade en halvtimme på en normal moppe blivit 5h. Fram med motor aset. Gör rent ett jävligt häjad topp med sot och guck, bort med stiftet för rengöra och upptäcka original stift från ny dvs Bosia Super blev att googla vad för Ngk, när man konstaterat det, gav sig hustrun ut på jakt lokalt, hittar på Mackbutiken. 
Efter hållit på ett bra tag fått bort allt guck ifrån toppen sen dit med nytt stift, sen ska ju nya cylinder dit. När jag klämmer ihop kolvring för få in i cylinder snapp går över kolvring i två delar, sen följde lång rad av förbannade av Tomos och  all jävlighet, efter snabbt tänkte tänker jag tar en ring ifrån gamla kolven men den gick ej få in i spåret, Mer förbannade av Tomos mopedelarleveratörer mm. Kolvfan har fel på spåret på hela den delen, gick och åt och fyllde på med dricka.  
Väl ätit och få mig lite smart kommer jag fram till att rengöra original kolv och använda den istället, visst värdo när man har en ny kolv och cylinder men bästa alternativet för en åksjuk 15åring som står och stampar till och från. Nu hade det börjat mörkna ute, och snart 14åringen fick vara mina ögon då man ej ser 100% längre särskilt nära. 
Bara få dit original kolven var bara så där som allt före, på med ny cylinderfot packning och på med cylinder vilket nu gick som dans Eureka! Skulle man bara på med toppen, hade ju köpt nya topp bultar  som ska vara, tog bara 40minuter att hitta dem, så bra hade jag ej lagt dem utan katt dragit iväg med påsen. Jaha kvällpass med aset, fyllde på drickbart, Tog fin tid att dra fast alla motorbultar då det är låsbultar varav 2 bakom kedjan, tillbaka med all el. Sen kom man till det roliga avgasröret, har ju lite så där slagit sig av tidigare misshandel, 15åringen fick hålla i medan jag pilla dit ny packning och på med muttrar, är ju så där lagom att få dit m8 liggande på kallt ladgolv med pannlampa, ena gick att dra åt med hylsa men självklart inte den andra, ända som gick var en 10 fast nyckel(innan jag hitta en) tillslut kan man inte dra tillräckligt skruvande som en skruvmejsel, samla tålamod med Pripps, skiftnyckel jag hade där var för stor gick ej, leta efter lagom stor, sen ligga på ladgolv längre dra fast det hela. Spä ut sonens över blandade tvåtaksbensin, säga till son starta den. Visst starta den, men kände direkt att det ej var tätt, av med den dricka sig kraft, ner på ladgolvet igen med 10ans nyckel och fortsätta jävlas, efter bra tag helt slut, starta igen, nu var skiten tätt och klockan 23.00 och sonen bara säger åker imorgon.
Så runt lunch idag åker han iväg glad i hågen, 40 minuter senare ringer han den funkar ej, på med bågeställning och åka, står mer än en mil bort på en grusväg innan vi hittar han. Skiten går knappt, hem med aset, kolla förgasare dra fast skiten då den är som den drar tjuvluft. Fy fan för Tomos piss, nu tycker han crossmoppe är bättre... 
 


No comments: